ارتباط با ما
کانال تلگرام
نحوه استفاده از قواعد نحوه استفاده از قواعد
دلیل این توضیحات برای این هست که گاهی بعضی از دوستان بعد از آموزش سردرگم میشن که باید چیکار کنن و چطور از قواعدی که یاد گرفتند استفاده کنند.
نکاتی که یاد گرفتید عبارت اند از : هجا و عروض و وزن و قافیه و ردیف که در مورد هر کدوم به ترتیب صحبت میکنیم.
اولین موضوع هجا و عروض برای فهم بهتر وزن مصرع هست و شاعری که میخواد وزن رو بشناسه بهتره اول با این قواعد آشنا بشه تا جزئیات وزن رو بهتر متوجه بشه و اگه آموزش داده نشه ممکنه که شاعر یا ترانه سرا در مرحله وزن آهنگی دچار مشکل بشه چون با جزئیات وزن آشنا نیست...
ولی باید بگیم قواعد هجا و عروض که به فهم بهتر وزن کمک میکنه کاربردش در تشخیص وزن عروضی مصرعهایی هست که از قبل نوشته شده و این تشخیص رو شاعر یا ترانه سرا باید بلد باشه چون ممکنه برای تشخیص وزن مصرعهای نوشته شده در آینده بهش نیاز داشته باشه و خیلی هم راحته یعنی هجاها بر اساس خط و یو مشخص میشه و بر اساس جدول وزن عروضی مصرع تشخیص داده میشه...
اما باید بدونیم که هجا و عروض در هنگام نوشتن شعر کاربردی نداره چون شاعر موقع نوشتن شعر باید بر اساس وزن آهنگی مصرع اول ، تمام مصرعهای بعدی رو دقیقا به اندازه آهنگ و ریتم مصرع اول بنویسه... پس یعنی کلا این هجا و عروض رو که یاد گرفتیم و به ما در فهم وزن کمک کرد رو کنار میذاریم تا یک روزی به دردمون بخوره و برای نوشتن شعر کاری باهاش نداریم...

موضوع بعدی وزن هست البته نه وزن عروضی که بر اساس جدول مشخص میشد ، بلکه منظور وزن آهنگی هست یعنی ریتم و آهنگ مصرع که در جلسه دوم کار شد... مهارت پیدا کردن در وزن آهنگی که در طول جلسه دوم تمرین شد که چطور بر اساس ریتم مصرعها رو بنویسیم حتما نیاز به تمرین زیاد داره که بارها و بارها ریتم مصرعها رو به خاطر بسپارید و بر اساس اون ریتم بنویسید تا به مرور زمان ذهن شما موزون بشه و این کار سخت نیست فقط یه کم علاقه و پشتکار میخواد که البته هنر کلا نیاز به تمرین و پشتکار داره تا نتبجه بده.

موضوع بعدی قافیه و ردیف هست که قواعدش گفته شده و دیگه تکرار نمیکنم که وقتتون گرفته نشه

حالا باید چیکار کنید؟
حالا که قواعد رو یاد گرفتید خیلی راحت قواعد رو برای سرودن به کار میگیرید به این صورت که یکی از قالبهای سبک کلاسیک رو انتخاب میکنید و طبق اون مینویسید مثلا قالب غزل ... برای نوشتن غزل ، یک مصرع با وزن آهنگی یعنی با یک ریتم خوب و خوش آهنگ طبق موضوع دلخواهتون مینویسید به طوری که آخر مصرع کلمه مناسبی باشه تا به عنوان قافیه در نظر بگیریم... بعد مصرع های بعدی رو دقیقا به اندازه و آهنگ ریتم مصرع اول مینویسید به شکلی که کلمه آخر مصرعهای دوم و چهارم و ششم و هشتم و دهم و... با کلمه آخر مصرع اول هم قافیه باشه... البته اگه غزل ردیف داشته باشه ردیف بعد از قافیه در تمام مصرع های قافیه دار تکرار میشه.
به این صورت شما یک غزل نوشتید!

(نکته: اگه شما آموزش ترانه شرکت کردید کلام پایانی با شما هم همه توضیحات بالا رو شامل میشه فقط تفاوتش این هست که شما وزن ترانه رو یاد گرفتید و نکات ترانه رو که در طول جلسه یاد گرفتید به کار میگیرید و با لحن مختص ترانه بیشتر در قالبهایی شبیه به مثنوی یا چهارپاره مینویسید)


حرف آخر : سرودن به دو شکل انجام میشه کوششی و جوششی!
تا وقتی که هنوز فکر میکنید مهارت کافی در استفاده از قواعد ندارید لازمه که قلم به دست بشین و کوشش کنید و کوششی بنویسید تا ماهیچه های ذهنتون قوی بشه و مهارتتون بالا بره...
از وقتی دیدین که مهارت کافی رو پیدا کردین دیگه میتونید هر وقت که احساس کردین در راستای سرودن حرفی برای گفتین دارین و نسبت به موضوعی دغدغه نوشتن دارین به صورت جوششی چیزی که از ذهن شما جوشش میکنه رو در قالب دلخواه بنویسید!


تعدادی از پرکاربردترین قالبهای کلاسیک:

علامتها در تصویر ، جای قافیه رو نشون میده!








مطالبی که شما یاد گرفتید کافیه تا با این قواعد شعری بدون اشکال بنویسید پس خودتون رو در مطالب عجیب و گیج کننده اینترنت و کتابها سردرگم نکنید ولی حتما این قواعد که گفتیم رو زیاد مرور و تمرین کنید تا مهارتتون هر روز بیشتر بشه.



توضیح صوتی کلاس آموزش مجازی شعر و ترانه

(ورود به کانال آموزش)